بررسی فطرت از دیدگاه قرآن همراه با تفسیر ایات مربوطه

مطالب دیگر:
دانلود کارآفرینی شكر و نیشكر در جهان 98 صدانلود کارآفرینی صنایع فرآورده های لبنی 156 صدانلود کارآفرینی طراحی سردخانه عمومی شهر طبس 18 صدانلود کارآفرینی طرح توجیهی شاد گل 58 ص.Docدانلود کارآفرینی طرح تولید سوسیس و كالباس 31 صدانلود کارآفرینی طرح تولید كلید و پریز 41 صدانلود کارآفرینی طرح تولید همبرگر 184 صدانلود کارآفرینی طرح خود اتکایی در مدارس شبانه روزی (پرورش قارچ) 66 صدانلود کارآفرینی فروشگاه مواد غذایی 13 صدانلود کارآفرینی فنی و مالی تولید قطعات پلاستیک 69 صدانلود کارآفرینی مراحل تولید قند کارخانه چناران 23صدانلود کارآفرینی مرحله مقدماتی طرح ایجاد مكانهای اطلاع رسانی 24 صدانلود کارآفرینی مطالعات توجیه پذیری اقتصادی، فنی و مالی تولید قطعات پلاستیک 71 صدانلود کارآفرینی مطب پزشک 45 صدانلود کارآفرینی نصب جالیوانی در اماکن عمومی 35 صدانلود کارآفرینی و توسعهدانلود کارآفرینی پرواربندی جوجه شترمرغ 17 صدانلود کارآفرینی پرورش قارچ 21 صدانلود کارآفرینی پروژه نوشابه بدون گاز 25 ص.DOCدانلود کارآفرینی پروژه چینی مقصود 60 ص.DOCدانلود کارآفرینی کشت صیفی جات و سبزی جات 25 صدانلود کارآفرینی گالری هنر شرق 43 صدانلود کارافرینی خدمات رایانه ای 15 صدانلود کارافرینی پرورش شتر مرغ 63 صدانلود کارخانه تولید کارآفرینی طرح تابلوهای برق
بررسی فطرت از دیدگاه قرآن همراه با تفسیر ایات مربوطه|30009976|vdi
با ما باشید با یکی دیگر از فایل های قابل دانلود با عنوان : بررسی فطرت از دیدگاه قرآن همراه با تفسیر ایات مربوطه

فهرست مطالب



عنوان:





نظریه فطرت در قرآن









منابع







نظریه فطرت در قرآن



يكى از مباحثى كه در قرآن و سنت‏با اهميت ويژه‏اى مطرح گرديده بحث فطرت است. فطرتمندى انسان، فطرى بودن دين، فطرت پسندى، حسن عدل و قبح ظلم، معلوم بودن فجور و تقوا به الهام فطرى، اعتراف رسمى انسان به ربوبيت الهى در عالم ذر و عهد و پيمان خداوند با او در عدم تبعيت از شيطان، از جمله مسائلى است كه آيات قرآن و روايات ائمه معصومين‏عليهم‏السلام بر آن دلالت صريح دارند.



اما مهم آن است كه اگر چه در پاره‏اى آيات، انسان فطرتمند معرفى شده و بحث از الهام فطرى فجور و تقوا به انسان به ميان آمده است ولى در بعضى آيات ديگر، خلقت طبيعى انسان به عنوان موجودى ظلوم، جهول، هلوع، كفار و طغيانگر مطرح شده است.



اگر در پاره‏اى از آيات، دين امرى فطرى معرفى گرديده و يا اقامه عدل هدف رسالت پيامبران بيان شده است (كه به دنبال فطرى بودن دين، عدالتخواهى و اقامه قسط و عدل نيز فطرى خواهد بود) اما در پاره‏اى ديگر از آيات، سبب تشريع دين، بروز اختلاف اوليه بين انسانها و نياز اضطرارى آنها به دين و قوانين لازم براى رفع اختلافات بيان گرديده است و از آن استنباط مى‏شود كه دين مولودى اجتماعى است كه انسانها به حكم اضطرار و به منظور رفع اختلاف به آن پناه برده‏اند و نه به حكم فطرت. و اين البته با نظريه برخى از جامعه‏شناسان نزديكى زياد دارد. و نيز اگر در برخى آيات سخن از اعتراف رسمى انسان به ربوبيت الهى و عهد و پيمان خداوند با او در عدم تبعيت از شيطان به ميان آمده است در برخى ديگر از آيات خالى بودن ذهن انسان در بدو تولد از هر گونه شناخت و معلومى مطرح شده است و اين نيز با نظريه‏هاى برخى از روانشناسان قرابت دارد.



در اين مقاله برآنيم تا ضمن بحث از معناى لغوى فطرت با توجه به وزن و صيغه آن در كلام عرب، كاربرد و مشتقات آن در قرآن، و تفاوت آن با طبيعت و غريزه، به تبيين بينش خاص قرآن در مورد فطرت و پيآمدهاى اجتماعى آن بپردازيم و مى‏كوشيم تا با بهره‏جويى و استمداد از نظريه بديع علامه طباطبائى در تفسير الميزان، كه كمتر به آن توجه شده و يا متاسفانه مورد بى‏مهرى واقع گرديده است‏به زدودن پاره‏اى از ابهامات بپردازيم.



معنى لغوى فطرت



واژه <فطرة‏» بر وزن <فعلة‏» دلالت‏بر نوع دارد مانند جلسة يعنى نوع خاصى از نشستن، مثلا اگر بگوييم: جلست جلسة زيد يعنى مثل زيد و به نوع نشستن وى نشستم. بنابر اين واژه <فطرة‏» از ماده <فطر» به معنى نوعى خاص از آفرينش است‏يعنى خلقت و آفرينشى بى‏سابقه كه از آن به ابداع تعبير مى‏شود.



راغب اصفهانى در مفردات در مورد معنى فطرت چنين مى‏گويد: <و خداوند خلق را فطر نموده است و اين فطر يعنى ايجاد كردن شى‏ء به شكلى بديع و تازه بر كيفيتى كه فعلى از افعال از آن صادر گردد». (1)



ابن اثير نيز در نهايه، در توضيح ماده <فطر» در حديث نبوى، <كل مولود يولد على الفطرة‏» (2) مى‏گويد: <فطر به معنى ابتدا و اختراع است و فطرة حالت آن ابتداء و اختراع را بيان مى‏كند مانند جلسة و ركبة يعنى نوعى خاص از نشستن و سوار شدن و معنى حديث اين است كه: هر فردى بر نوعى خاص از صفات جبلى و طبيعى متولد مى‏شود به طورى كه آماده پذيرش دين الهى مى‏گردد و اگر او را با همان صفات واگذارند پيوسته بر آن صفات استمرار دارد و از آنها مفارقت نمى‏كند و همانا علت عدول انسانها از آن، آفتى از آفات بشرى يا تقليدى است كه از غير در آنها اثر مى‏گذارد...» (3)



بيان اين مقاله درباره فطرت با تعبير راغب به <و ابداعه على هيئة مترتبة لفعل من الافعال‏» و نيز با تعبير ابن اثير به <انه يولد على نوع من الجبلة والطبع المتهيئ بقبول الدين‏» هماهنگ است.



استعمال واژه فطرت و مشتقاتش در قرآن‏در قرآن مجيد واژه‏هاى <فطره‏» (4) ، <فطركم‏»، (5) <فطرنا»، (6) <فطرنى‏»، (7) <فطرهن‏»، (8) <فطور»، (9) <فطر»، (10) <منفطربه‏» (11) . انفطرت، (12) و <فاطر» (13) به كار رفته است كه همه جا به معنى ابداع و آفرينش بدون سابقه است.



طبيعت، غريزه، فطرت



<طبيعت‏» يعنى سرشتى كه اشياى مادى بر آن آفريده شده‏اند، بيشتر در مورد موجودات بيجان به كار مى‏رود و اگر در مورد جاندارها به كار رود به آن جنبه‏هايى از جانداران كه با بيجانها مشتركند اطلاق مى‏شود.